Nie daj się przeziębieniu i grypie

pixabay.com

Ostatni tydzień był w większości kraju tak ciepły i słoneczny, że można było zapomnieć, że to już końcówka października.

Niestety dzisiejszy poranek boleśnie przypomniał nam o tym, że mamy jesień i musimy odpowiednio zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie, żeby nadchodzący sezon „chorobowy” trzymał się od nas z daleka.

I wbrew temu, co próbują nam wmówić koncerny farmaceutyczne w reklamach wyświetlanych dosłownie co 5 minut, wcale nie potrzebujemy do tego ogromnych zapasów z apteki, bo doskonale poradzimy sobie również domowymi sposobami.

Woda z miodem i cytryną

Jeśli przekonaliście się już, że Wasza odporność nie jest w najlepszej formie albo po prostu chcielibyście ją podnieść, żeby uniknąć wszystkich możliwych infekcji, to jest na to prosta metoda. Co więcej, wcale nie wymaga wielu wysiłków, jest tania i niemal każdy może skorzystać z jej dobrodziejstwa. Potrzebujemy bowiem tylko wody, miodu i cytryny lub limonki, a cały sekret tkwi w przygotwaniu odpowiedniego napoju. Wieczorem mieszamy pół szklanki letniej wody z płaską łyżeczką miodu i zostawiamy miksturę do rana, kiedy to dodajemy do niej sok wyciśnięty z połowy cytryny lub całej limonki. Czy to faktycznie działa? No jasne, miód to naturalny antybiotyk, którego działanie jest ok. 10 razy silniejsze po odstaniu, a dodatek cytryny działa detoksykująco, więc to po prostu mikstura zdrowia. Tylko pamiętajcie, pijemy na czczo, pół godziny przed śniadaniem!

pixabay.com

Odpowiednio długi sen

A skoro już przy nocy jesteśmy, to po raz setny powtórzymy chyba, że dobry i odpowiednio długi sen ma kluczowe znaczenie :) Chroniczne niedosypianie nie tylko odbije się na naszym samopoczuciu, ale i zdrowiu, bo po prostu obniża odporność. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z faktu, że mało kto może sobie pozwolić na 10-godzinne odpoczywanie, ale 7-8 godzin to dla większości z nas niezbędne minium. Co więcej, jeśli plan naszego dnia na to pozwala, warto przemyśleć również 20-minutową drzemkę w ciągu dnia – ale dokładnie tyle trwającą – która szybko podładuje nasze akumulatory i zapewni siłę do działania.

pixabay.com

Aktywność fizyczna

Zapewne wiele razy słyszeliście już, że każdy człowiek powinien być aktywny fizczycznie przez 30 minut dziennie, prawda? I wiecie co? To wcale nie są bajki, ale faktyczne zalecenia lekarzy, bo codzienne ćwiczenia są niezbędne do zachowania organizmu w dobrym zdrowiu, a także znacznie ułatwiają zasypianie i sen, dzięki któremu faktycznie odpoczywamy, co w okresie jesiennym jest niezwykle trudne. Oczywiście nie trzeba od razu biec na siłownię, jeśli nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia ze sportem, ale gimnastyka, jazda na rowerze czy spacery powinny na stałe zagościć w naszym życiu. Te ostatnie są zresztą nie do przecenienia, bo świeże powietrze dobrze wpływa na budowanie odporności, a poza tym łapiemy promienie słoneczne, czyli dostarczamy sobie tak potrzebnej witaminy D.

pixabay.com

Mikstura rozgrzewająca

A jeśli przypadkiem podczas takiego spaceru złapie nas deszcz albo po prostu przemarzniemy, bo kiepsko się ubierzemy, to też nie trzeba od razu sięgać po znany środek na literę „G” :) Zamiast tego miejmy w lodówce specjalną rozgrzewającą miksturę, która podobnie jak ta na budowanie odporności, jest banalnie prosta do przygotowania i opiera się na podobnych składnikach, tj, cytrynie i miodzie, ale w asyście innego cudownego składnika, czyli imbiru. Potrzebujemy soku z 2-3 cytryn, szklanki miodu i kilkucentymetrowego kawałka imbiru, który następnie kroimy na plasterki – mieszamy wszystko w słoiczku i zostawiamy na dzień do „przegryzienia się”, a następnie dodajemy do herbaty. Pamiętajmy tylko, żeby woda nie była zbyt gorąca, bo zabije właściwości miodu. Warto też pamiętać, żeby korzystać z imbiru podczas codziennego gotowania, bo to wręcz kopalnia zdrowia, a jest już powszechnie dostępny.

pixabay.com

Zdrowe odżywianie

Wszyscy już chyba dobrze wiemy, że dieta nie oznacza wcale odchudzania się, ale zrównoważone odżywianie, które dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Niestety nawet w takiej sytuacji zdarzają się nam pewne niedobory, które negatywnie wpływają na nasze samopoczucie. Najczęściej ma to miejsce właśnie jesienią, więc powinniśmy wtedy szczególnie zwracać uwagę na to, co znajduje się na naszych talerzach – nie możemy zapominać głównie o odpowiedniej ilości wody oraz świeżych owocach i warzywach, tych ostatnich powinno być sporo w każdym posiłku! Nie można też zapominać o najważniejszym posiłku w czasie dnia, czyli śniadaniu, które musi zapewnić energię na cały długi dzień – warto wzbogacić je więc w pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, suszone owoce i orzechy.

pixabay.com

Na koniec jeszcze kilka oczywistych oczywistości, które również mogą wpłynąć na nasze zdrowie i zminimalizować ryzyko zachorowania. Po pierwsze, pamiętajmy o higienie, czyli myciu rąk, zakrywaniu ust podczas kichania lub kasłania czy wietrzeniu mieszkania, a po drugie ... jeśli tylko możemy, unikajmy towarzystwa chorych osób, czyli nie odwiedzajmy niepotrzebnie miejsc, w których jest ich najwięcej, np. aptek czy przychodni, wtedy ryzyko złapania wirusa z pewnością będzie mniejsze. Zdrówka!

pixabay.com

 

Autor: Karolina Majchrzak

archiwum artykułów

2017-10-22

Podobał ci się ten tekst?

Średnia: 2

Komentarze:

Brak komentarzy

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Zarejestruj się jeśli nie masz jeszcze konta.