Te hobby „przyspieszą” Twój mózg

pixabay.com

Hobby warto mieć z wielu powodów, a jak się okazuje jeden z nich powinien być dla nas szczególnie istotny, bo mowa o naszym mózgu.

Ten starzeje się bowiem tak samo jak wszystkie nasze organy, więc powinniśmy robić wszystko, żeby jak najdłużej zachować go w świetnej kondycji.

Nie macie pomysłu, jak to zrobić? Już podpowiadamy, bo rozwiązaniem jest znalezienie sobie rozwijającego hobby, najlepiej jednego z poniższej listy skonstruowanej przez naukowców po wielu latach badań.

Niektóre z tych aktywności są w stanie cofnąć nawet długie lata zaniedbań, więc nie zwlekajcie dłużej, tylko wybierajcie:

1. Czytanie

Niezależnie od tego, czy na co dzień wybierzecie komiks o superbohaterach, czasopismo naukowe, beletrystykę czy popularny tygodnik, czytanie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu. Stymuluje rozwój nowych połączeń nerwowych z każdą przyswajaną informacją, a także strefy mózgu odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów, widzenie wzorów czy interpretację uczuć innych osób. Poza tym, poprawia naszą pamięć i wyobraźnię, co ma niebagatelne znaczenie na nasze codzienne funkcjonowanie.

pixabay.com

 

2. Nauka gry na instrumencie

Naukowcy od lat prowadzą badania nad pozytywnym wpływem nauki gry na instrumentach na mózg, szczególnie u dzieci, którym przynosi to korzyść w postaci lepszej pamięci, łatwości w rozwiązywaniu problemów czy rozpoznawaniu i łączeniu faktów. Co jednak ciekawe, ostatnio okazało się, że niezależnie od naszego wieku w momencie debiutu, gra na instrumencie (śpiewanie też się liczy) wpływa na wielkość substancji szarej i usprawnia tym samym działanie obu półkul mózgowych.  Możemy więc liczyć na lewą półkulę i jej myślenie logiczne, a także prawą z jej kreatywnością oraz lepszą kooperację obu półkul.

pixabay.com

 

3. Regularna aktywność fizyczna

Wszyscy słyszeliśmy kiedyś powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch”, które oczywiście nie wzięło się z niczego. W czasie ćwiczeń fizycznych do akcji wchodzi tzw. neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego, czyli białko wydzielane przez neurony, które wędrując z krwią zasila nasze komórki, poprawiając naszą koncentrację i pamięć. Jednym z najsłynniejszych badań w tej materii był test pamięci zdjęciowej, który wykonywały dwie grupy – jedna wcześniej ćwiczyła, a druga nie robiła kompletnie nic. W rezultacie przedstawiciele pierwszej poradzili sobie z zadaniem nieporównywalnie lepiej, będąc w stanie skupić się, zapamiętać szczegóły zdjęć, a następnie przywołać w odpowiednim momencie.

pixabay.com

 

4. Nauka nowego języka

Nauka nowego języka to duże wyzwanie, ale jak się okazuje warto je podjąć, choćby dla dobra naszego mózgu. Okazuje się bowiem, że osoby mówiące w więcej niż jednym języku mają więcej szarej substancji i są w stanie skupić się na więcej niż jednej czynności jednocześnie, bo ich rejony odpowiedzialne za rozumowanie, planowanie i pamięć są bardziej rozwinięte. Ponownie warto też zaznaczyć, że nauka nowego języka działa pozytywnie na mózg niezależnie od naszego wieku i warto się jej podejmować na każdym etapie życia.

pixabay.com

 

5. Puzzle i gry

Warto zacząć myśleć o swoim mózgu jak o połączeniu komputera i mięśni, bo im więcej informacji do niego wepchniemy, tym więcej czynności jesteśmy w stanie wykonać. Co więcej, im więcej ćwiczymy go w ten sposób, tym silniejszy się staje i wykształca więcej połączeń nerwowych – wszystko to za sprawą neuroplastyczności, czyli zdolności  do tworzenia nowych połączeń mających na celu reorganizację, adaptację, zmienność, samo naprawę, naukę czy zapamiętywanie. Sprawność mózgu rośnie więc za każdym razem, kiedy staramy sobie coś wyobrazić, zapamiętać czy przypomnieć informację i dlatego też bardzo ważny jest regularny trening wykonywany za pomocą gier planszowych, puzzli, sudoku, gier wideo, wykreślanek, krzyżówek czy innych „logicznych” zajęć.

pixabay.com

 

6. Medytacja/joga

Chociaż w dzisiejszych czasach zajęci jogi, której medytacja jest nieodłącznym elementem, są już na porządku dziennym i można je znaleźć nawet w mniejszych miastach, to część społeczeństwa wciąż postrzega jej nauczycieli jak „lekko pokręconych” (to najłagodniejsze określenie, jakie udało mi się znaleźć). Tymczasem okazuje się, że dzięki medytacji możemy osiągnąć naprawdę wiele, w tym znacząco usprawnić funkcjonowanie naszego mózgu, np. lepiej kontrolować skupienie, koncentrację i pamięć. Testy pokazują, że uczniowie sięgający po medytację osiągają na testach lepsze wyniki i lepiej panują nad swoimi emocjami i zachowaniem, a dorośli mają zdecydowanie lepszą pamięć, co jest szczególnie ważne w starszym wieku.

pixabay.com

 

 

Autor: Karolina Majchrzak

archiwum artykułów

2017-05-16

Podobał ci się ten tekst?

Średnia: 2

Komentarze:

  1. Ruivo 18-05-2017 6:21

    Zgadzam się co do nauki języków. Znam bardzo dobrze język angielski i uczę się dodatkowo języka portugalskiego i włoskiego. I w porównaniu z większością osób, nie potrzebuję sobie tłumaczyć zdań na polski - myślę w języku docelowym, nawet tak całkowicie spontanicznie.

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Zarejestruj się jeśli nie masz jeszcze konta.